Depressie

Last van depressie na de menopauze?

Veel mensen denken dat de overgang en de menopauze hetzelfde zijn. Dat is niet zo. De menopauze is de laatste menstruatie, dit is dus een moment. De laatste menstruatie vindt plaatst in het begin van de tweede helft van de overgang. Tijdens de overgang daalt er een grote hoeveelheid eicellen in de eierstokken. Daardoor produceren de eierstokken minder oestradiol, het vrouwelijk geslachtshormoon. Wanneer de eierstokken geen oestradiol meer aanmaken stopt de menstruatie. Voordat dat compleet gebeurt verandert het menstruatiepatroon en gebeurt het dus zeer onregelmatig. De overgang betekent eigenlijk dat de vruchtbaarheid van een vrouw ten einde is.

Vrouwen komen vaak in de overgang tussen het 45ste en 55ste levensjaar. De overgang is de periode waarin een vrouw langzaam onvruchtbaar wordt, dit kan 7 tot 10 jaar duren. De hormonen in het lichaam van een vrouw moeten eraan wennen dat ze verminderen, waardoor er veel klachten kunnen ontstaan.

Mogelijke klachten

Na de menopauze en tijdens de overgang is het mogelijk voor vrouwen om depressief te worden. De lichamelijke klachten die veel voorkomen zijn: Hoofdpijn, vermoeidheid, opvliegers, pijnlijke en gespannen borsten, duizeligheid, hartkloppingen, spierpijn en hevige transpiratie. Deze lichamelijke klachten komen voort door het verminderen van het vrouwelijk hormoon; oestradiol.

Menopauze en depressie

Na de menopauze zijn vrouwen kwetsbaarder voor een depressie. Vrouwen zijn kwetsbaarder voor een depressie na de menopauze wanneer ze PMSS, eerdere depressies of negatieve en impactvolle gebeurtenissen uit het verleden hebben meegemaakt. Wanneer je zelf door begint te krijgen dat je depressieve gevoelens hebt, rondom de menopauze, kan je hulp zoeken. De therapie bestaat uit lichttherapie, cognitieve therapie of medicatie. Dat hangt af van de situatie.

Wat doe jij zelf om lichamelijke klachten in de overgang tegen te gaan

De overgang kan een hoop lichamelijke klachten veroorzaken. Maar wat kan je zelf doen om deze klachten te verminderen of zelfs tegen te gaan? Gezond en gebalanceerd eten is belangrijk tijdens de overgang. Veel vrouwen komen aan in gewicht rondom deze periode. Daarbij is het risico op hart- en vaatziektes en botontkalking groter. Ook is goed bewegen belangrijk. Dit kan de lichamelijke- en depressieve klachten verminderen.

Iedereen is uniek, waardoor het een beter werkt bij een lichamelijke klacht dan het ander. De onderstaande middelen hebben geholpen bij enkele vrouwen om de klachten te verminderen.

  • Sojamelk. Weinig zuivelproducten en meer soja.
  • Koud washandje. Om de opvliegers af te blussen.
  • Minderen. Door te minderen met vleesproducten en alcoholische dranken kunnen de klachten minderen.

Meer informatie over depressie en menopauze vind je door hier te klikken.